پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228917
ذوب بازنشستگان ذوب آهن در کوره بي‌تدبيري مسئولان
تاریخ انتشار : 1396/09/29 09:42:29
نمایش : 1849
بازنشستگان صنايع فولاد از سال 91 با مشکلاتي براي دريافت حقوق و مزاياي خود مواجه هستند و از نمايندگان خود در مجلس شوراي اسلامي انتظار دارند براي رفع اين مشکلات اقدام کنند و اجازه ندهند بيش از اين، اين انسان‌هاي شريف و زحمت‌کش شرمنده خانواده‌هايشان شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز، نقش صنايع فولاد در توسعه اقتصادي هر کشوري براي هر شخص کاملا مشهود است.

در زمان پيروزي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس جواناني در ميدان حق عليه باطل صف آرايي کردند و موجب پيروزي انقلاب اسلامي شدند برخي نيز با کارگري در صنايع به چرخه توسعه اقتصادي کشور و آباداني ايران کمک کردند.

جواناني که در آن زمان همه هم و غم خود را براي فعاليت در اين خاک گذاشته و با طي کردن مسيرهاي طولاني و دور از خانواده شبانه روز تلاش کردند تا بتوانند نقش خود را ايفا نموده و در توسعه جامعه اسلامي قدمي بردارند.

اکنون آن جوانان پا به سن گذاشته و ديگر توان فعاليت ندارند و اميدشان به حقوقي است که در بازنشستگي بايد دريافت کنند؛  آنچه در چند سال اخير شاهد آن هستيم نااميد شدن اين افراد از صندوق هاي بازنشستگي و عدم دريافت به موقع حق الزحمه خود در ايام جواني است آناني که بايد در اين سن با آرامش در کنار خانواده خود باشند حال مدام نگران عدم پرداخت به موقع حقوق‌شان هستند و هر روز مجبورند با مراجعه به اين صندوق ها پيگير مطالبات خود شوند.

با تعدادي از اين بازنشستگان که صحبت مي کنيم همه از دردها و زخم هاي خود که ناشي از فعاليت زياد در ايام جواني است سخن مي گويند و از فرزنداني که ديگر بزرگ شده و بايد يا به خانه بخت بروند يا مشغول کاري شوند اما نبود حداقل حقوق بازنشستگي در يک خانواده و عدم بازار شغل براي آن ها زندگي را مشکل کرده است.

آن ها از دوراني مي گويند که در کوره هاي آتش مشغول ذوب فلزات بودند، زماني که همه افتخار دولت مردان به اين چرخه ها بود و هنوز هم هست، اما متاسفانه افرادي که روزي با همه وجودشان در اين عرصه خدمت کردند امروز پا به سن گذاشته و به فراموشي سپرده شدند.

با برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز صحبت کرده و علت را جويا شديم آنچه از حرف هاي آنان مسلم است، در سنوات گذشته دولت براي امور غير بازنشستگان از اين صندوق، پول هايي به امانت گرفته که در شرايط کنوني و قفل چرخه اقتصادي و رکود آن ديگر توان بازپرداخت بدهي خود را ندارد و اگر اين بدهي پرداخت شود حجم عمده از مشکلات بازنشستگان رفع مي گردد.

عدم تامين منابع مالي براي دولت از سوي مجلس نيز يکي ديگر از مشکلات مطرح شده بود و گويا خود مجلسيان نيز دنبال راه حلي هستند که هنوز نمي‌دانند چيست.

از سال 91 روند پرداخت حقوق بازنشستگان بهم ريخته است

جهانبخش نجفي مديرعامل کانون بازنشستگان صنايع فولاد در چهارمحال و بختياري در گفت و گو با جهانبين نيوز اظهار کرد: در حال حاضر حقوق مهرماه بازنشستگان پرداخت شده و از حقوق آبان و آذرماه خبري نيست.


نجفي مشکلات صنايع فولاد را از سال 91 عنوان و خاطرنشان کرد: از سال 91 به بعد گاهي بازنشستگان که عمر خود را در اين راه گذاشتند حقوق سه ماهه خود را دريافت نمي کردند و يا برخي مواقع حقوق يک ماه را در سه مرحله دريافت مي کردند.

براي پرداخت حقوق 6 ماه آخر سال دستمان خالي است

وي به تصويب لايحه بيش از 2 هزار ميلياردي در سال  96 اشاره و گفت: تنها نيمي از اين مبلغ پرداخت شده و 6 ماه اول سال را با يک هزار 200 ميليارد گذرانيديم اما در 6 ماه آخر سال دست‌مان براي پرداخت‌ها خالي است.

مديرعامل کانون بازنشستگان صنايع فولاد در چهارمحال و بختياري ضمن بيان اينکه 3 هزار بازنشسته صنايع فولادچهارمحالي هستند اظهار کرد: صندوق بازنشستگي داراي 805 هزار عضو بوده و 15 استان درگير اين مشکلات هستند و هيچ مسئولي نسبت به اين موضوع همت نکرده و بازنشتگان همچنان با مشکلات پرداخت حقوق دست به گريبان  است.

خريداري براي اموال وزارت رفاه وجود ندارد

وي تصريح کرد: دولت براي پرداخت حقوق 6 ماهه دوم سال تاکيد به فروش اموال وزارت رفاه کرده اين در صورتي است که نه تنها خريداري براي اموال وجود ندارد بلکه ساختمان خود وزارتخانه نيز استيجاري است و نبايد دل به اين مسائل خوش کرد.

نجفي به گذراندن عمر بازنشستگان در صنايع اشاره و گفت: بازنشستگان پيرمرداني هستند که عمر خود را با خدمت صادقانه در اين راه گذاشتند و در حال حاضر با مشکلات متعدد و بيماري هاي صعب العلاجي درگير هستند.

وي به طومارهاي امضا شده توسط بازنشستگان اشاره و گفت: تاکنون نامه هاي متعددي به همراه طومار به دولت مجلس ارسال شده و يک طرح پيشنهادي به مجلس ارائه شد اما متاسفانه با اختلاف يک يا دو راي تصويب نشد.

بازنشستگان شرمنده خانواده‌هايشان هستند

مديرعامل کانون بازنشستگي در چهارمحال و بختياري بيان داشت: بازنشستگان همه اميدشان به آرامش بعد از بازنشستگي و سربلندي در برابر خانواده بوده اما در حال حاضر هر کدام با حداقل با پنج فرزند، شرمنده زن و بچه خود شده و از وضعيت خود ناراحت هستند.

صندوق بازنشستگي حياط خلوتي براي برخي از مسئولين

نجفي به تبديل شدن صندوق بازنشستگي به حياط خلوت براي برخي از مسئولين اشاره و گفت: در آن زمان پولي بابت سرانه بازنشستگي از بازنشستگان دريافت مي کشد که سه درصد حقوق کليه افراد شاغل در جامعه است با همه اين شرايط بازشستگان براي رفاه حال خود و خانواده در پرداخت اين سرانه مشارکت کردند اما امروز شاهد هستيم هر فردي که بيشتر هزينه کرده بيشتر دچار مشکل شده است.
 
خصوصي‌سازي مشکل عمده صندوق هاي بازنشستگي
 
وي به خصوصي سازي در سال 91 اشاره و گفت: مشکلات ما از همين زمان آغاز  و بدون اينکه تکليفي براي ما تعيين کنند و يا معوقات ما را پرداخت کنند زيرمجموعه صنايع رفاه شديم و مشکلات‌مان بيشتر شد.

نجفي به پيوستن صنايع و معادن ورشکسته به اين صندوق اشاره و تاکيد کرد: دولت نبايد در سال 91 ما را اينگونه رها مي کرد، قبل از اين دوران اگر صندوق ورودي هم نداشت باز هم همه مطالبات بازنشستگان به طور کامل و جامع پرداخت مي شد اما بعد از آن نه‌تنها حقوق ها به موقع پرداخت نشد بلکه ساير مزايا نيز حذف شد و هيچ گونه سرمايه گذاري نيز براي معوقات بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.

وي به عدم توان بازنشستگان به سرمايه گذاري اشاره و تاکيد کرد: بايستي دولت و مجلس براي مطالبات بازنشستگان سرمايه گذاري مي کردند و در واقع سود حاصل به خود بازنشسته بازمي‌گشت که نه تنها اين کار صورت نگرفت بلکه حق و حقوق بازنشستگان نيز به موقع پرداخت نشد.
 

نجفي به عدم همکاري برخي نمايندگان اشاره و گفت: از زحمات نماينده مردم ازدل، کوهرنگ و فارسان تشکر کرده و از ساير نمايندگان انتظار داريم به صورت جدي وارد شده و مشکل را در همين برهه از زمان که بودجه سال97 بسته مي شود حل کنند.

رفع مشکل 6 ماهه دوم سال و تعيين تکليف بودجه 97در رديف بودجه عمومي درخواست بازنشستگان صنايع فولاد

وي به خواسته‌هاي بازنشستگان اشاره و گفت: مجلس و دولت بايستي مشکل 6 ماهه امسال ما را حل کرده و تا زماني که بودجه سال 97 بسته نشده حقوق بازنشستگان صنايع فولاد را نيز در رديف بودجه عمومي قرار دهند و به اين ترتيب مشکلات مردم را رفع کنند، اگر اين محقق نشود سال آينده نيز اوضاع به همين روال و حتي بدتر از اين خواهد بود.

مديرعامل کانون بازنشستگان صنايع فولاد در چهارمحال و بختياري به تصويب مجلس درخصوص پرداخت طلب اين صندوق از دولت اشاره و گفت: دولت 3 هزار و 200 ميليارد به اين صندوق بدهکار بوده و طبق قانون بايد در سه نوبت کل بدهي خود را به بازنشستگان بپردازد اما چرا اين امر محقق نمي شود و مدام مي گويند از اموال هزينه کنيد اموالي که هيچ کسي خريدار آن نيست.
 

دولت مردان تنهابه صنايع فولاد افتخار مي کنند/ کاسه گدايي در دستان بازنشستگان

يکي از بازنشستگان ذوب آهن در گفت و گو با جهانبين نيوز ضمن ابراز ناراحتي و گلايه از دولت مردان و مجلس گفت: تمام افتخار دولت صنايع فولاد است، اما بازنشستگان اين صنايع بايد کاسه گدايي به دست بگيرند، اين وضعيت براي مئسولين، دولتي ها و مجلس خجالت آور است.

وي به داشتن حداقل پنج فرزند هر بازنشسته اشاره و گفت: يک عمر در اين راه کار کرديم؛ حتي در بمباران زمان جنگ ذوب آهن نيز دست از خدمت برنداشتيم اما بايد الان با اين سن شرمنده زن و فرزند خود شويم.

اين بازنشسته ذوب آهن گفت: هرجايي سوار تاکسي يا مترو که مي شويم از چهره هايمان نيز مي فهمند ما ذوب آهني هستيم و مي گويند مشکلاتتان حل شد چرا بايد در اين سن انگشت نماي همه شويم.

وي به جراحات خود در زمان بمباران اشاره و گفت: من در آن زمان به دنبال بنياد شهيد و ايثارگران نرفتم تا بتوانم خدمتي به جامعه کرده باشم اما در حال حاضر با وجود اينکه بينايي خود را از دست داده ام حقوقم را هم پرداخت نمي‌کنند.
مشکل صندوق بازنشستگي يک مشکل کلان در کشور است

اردشير نوريان نماينده مردم شهرکرد،بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با جهانبين نيوز، با بيان اينکه مشکل بازنشستگان مشکل کلان کشوري است، اظهار کرد: با توجه به وضعيت نامناسب اقتصادي کشور و دست اندازي دولت به منابع مالي صندوق بازنشستگان در سنوات گذشته؛ بازشستگان سراسر کشور دچار مشکلات بسياري شده که بايستي در سطح ملي و باهمکاري دولت و مجلس به آن پرداخته شود.
 

وي قرار گرفتن منابع مالي مربوط به صندوق هاي بازنشستگي در رديف هزينه هاي دولت را يکي از ضعف هاي بزرگ عنوان و خاطرنشان کرد: اين صندوق در واقع اندوخته اي براي بازنشستگان بوده و بايد در مجاري اقتصادي مختلف بکارگيري شده تا از اين طريق مطالبات به حق بازنشستگان رفع و از اين بحران جلوگيري شود.

دولت در شرايط فعلي امکان بازپرداخت بدهي به صندوق را ندارد

نوريان با بيان اينکه متاسفانه دولت در شرايط فعلي امکان تامين منابع برداشت شده را ندارد تاکيد کرد: بر اساس گزارشات ارائه شده به مجلس شوراي اسلامي صندوق فولاد به لحاظ نداشتن پشتوانه مالي توانايي لازم براي تامين اعتبارات را ندارد.

وي با بيان اينکه آراي مخالف برخي نمايندگان براي لايحه مشکل بازنشستگان به دليل عدم تامين منابع مالي براي دولت است؛ گفت: مجلس شوراي اسلامي براي هر تکليفي که براي دولت تعيين مي کند بايد بار مالي آن را نيز در نظر گرفته و رديف هاي مربوط به منابع درآمدي آن را تعيين کند.

مشکل بازنشستگان يک ابرچالش اقتصادي در کشور است

نماينده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شوراي اسلامي با اعلام موافقت خود با اين لايحه، تصريح کرد: مشکل بازنشستگان به يک ابر چالش اقتصادي در کشور تبديل شده که بخشي از آن مرتبط با صنايع فولاد است.

وي نسبت پرداخت کنندگان حقوق بيمه با دريافت کنندگان مزاياي صندوق در تامين اجتماعي را نابرابر دانست و افزود: به ازاي هر 9 نفر پرداخت کننده بيمه يک نفر تامين مالي مي کند که بنابه اعلام تامين اجتماعي اين نسبت به 6 در مقابل 5 رسيده است.

نوريان با عنوان اينکه اين مشکل با همکاري و هم‌فکري دولت و مجلس بايد حل شود گفت: اگر دولت بودجه 96 را به صورت کامل براي صندوق تخصيص نداده اما اميدواريم با توجه به اينکه در 6 ماهه دوم منابع مالياتي و وصول خزانه افزايش مي يابد بتوانيم مشکل اين دوره را رفع کنيم.

دولت منابع مالي برداشت  شده را بايد بازگرداند

وي تاکيد کرد: من معقتد هستم دولت بايد منابع مالي که از صندوق برداشت کرده و صرف امور غير بازنشستگان شده را برگرداند چون با پرداخت اين بدهي بخش عظيمي از اين مشکلات کاسته خواهد شد.

از حقوق بازنشستگان دفاع مي کنم

نماينده مردم شهرکرد، بن و سامان با بيان اينکه از حقوق بازنشستگان دفاع خواهيم نمود؛ اظهار کرد: مردم مقصر اين ماجرا نيستند يک عمر کارکرده و بيمه پرداخت کردند تا در بازنشستگي راحت باشند نبايد بي تفاوت از کنار آن ها رد شد و اميدواريم بعد از برپايي کمسيون تلفيق بتوانيم بودجه 97 را براي بازنشستگان تامين نموده و مشکلات آنان را بکاهيم.

دولت بايد براي حل مشکلات بازنشستگان راه حلي پيدا کند

محمد خالدي سردشتي نماينده مردم شهرستان لردگان در گفت و گو با جهانبين نيوز، با بيان اينکه مبلغ بدهي دولت به صندوق بازنشستگان بسيار بالاست؛ گفت: ميانگين سن در کشور ما بالا رفته و آمار بازنشستگان افزايش يافته است و تامين منابع آن ها مشکلاتي به همراه دارد.

خالدي با بيان اينکه برخي از صندوق هاي مستقل به دليل عدم محاسبات دقيق در گذشته عملا پولي در صندوق ندارند گفت: دولت نسبت به جامعه اي که نايب آن است متعهد بوده و بايد راهي براي حل آن پيدا کند.

واگذاري به بورس و فروش دارايي ها راه حل خروج صندوق ها از وضعيت بحران

وي واگذاري به بورس و يا استفاده از دارايي ها را يکي از راه حل هاي رفع اين مشکل عنوان و بيان کرد: مطالبات بازنشستگان به دليل وضعيت نامناسب اقتصادي دولت تنها روي کاغذ اجرايي بوده و عملا پرداخت نمي شود.

نبايد براي آباداني جايي، جايي ديگر نابود شود

نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بايد همه را در کنار هم ببينيم، افزود: بايد مراقب باشيم راهي را پيش نبريم که جايي آباد شده و در عوض جايي را تخريب کنيم؛ مجلس و دولت به فکر بوده اما راهکار عملي يافت نشده است.

دولت نبايد پاسخگو باشد!

وي با بيان اينکه در اين مورد دولت نبايد پاسخگو باشد، اظهار کرد: اين صندوق ها، صندوق هاي مستقلي بوده و نبايد انتظار پاسخگويي از دولت داشت اما بايستي براي حل اين بحران دولت نيز کمک کند.

خالدي اين موضوع که صندوق بازنشستگان زيرمجموعهوزارت رفاه قرار گرفت را خواست خود صندوق بازنشستگي دانست و گفت: زماني که اين صندوق ها زير نظر اين وزارت خانه قرار گرفتند، معادل تعداد بازنشستگان موجودي در صندوق ها وجود نداشت و وزارت رفاه در حال رسيدگي به اين مشکلات است.

وي اوضاع مالي صندوق ها را نامطلوب ارزيابي و تصريح کرد: بايد در اين شرايط به وزارت رفاه کمک شود تا با اين کمک ها خود وزارتخانه با نظارت دقيق کليه مشکلات را رفع کند.

خالدي خود را يکي از موافقان لايحه ارائه شده به مجلس عنوان و گفت: من به عنوان نماينده بخشي از مردم، مشکلات آنان را مي بينيم و بسياري از مراجعات ما در همين زمينه بوده و بايد راهي پيدا کنيم.

کمسيون اجتماعي بايد به موضوع رسيدگي کند

خالدي با بيان اينکه اين مساله بايد مسير خود را طي کند خاطرنشان شد: اين مسائل در صحن علني مجلس مطرح نمي شود و بايد در کمسيون اجتماعي بررسي گردد، به محض کسب وقت اضطراري اين موضوع را در صحن بيان خواهم کرد.

عدم تعيين تکليف صندوق ها در زمان واگذاري مشکل اساسي بازنشستگان

علي کاظمي نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با جهانبين نيوز، مشکل اصلي را عدم تعيين تکليف صندوق در زمان واگذاري به بخش خصوصي عنوان و اظهار کرد: ايرادات اساسي بين صندوق و دولت وجود دارد که هر يک به نوعي حرف خود را مي زنند و عدم تعيين تکليف وضعيت صندوق در زمان واگذاري به مشکلات اين صندوق ها مي افزايد.

کاظمي با بيان اينکه از ابتدا و با طرح اين مساله سعي در رفع مشکل بازشستگان داشتيم، عنوان کرد: بازنشستگان و خانواده آن ها به عنوان قشر زحمتکش جامعه که تمام عمر خود را صرف خدمت کردند چشم اميدشان به حقوق بازنشستگي است نبايد کاري کنيم که آن ها شرمنده فرزندان خود شوند.

دولت، بايد بدهي خود به صندوق بازنشستگي را پرداخت کند

نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مشکلات عديده اي در صندوق بازنشستگان لشکري و کشوري وجود دارد، تاکيد کرد: سال گذشته افزايش حقوقي را براي بازنشستگان در نظر گرفتيم علي رغم ناچيز بودن آن اما بايستي دولت اين مساله را پيش ببرد و بدهي خود را پرداخت کند، در کنار آن نيز مجلس بايد به تامين منابع درآمدي براي حل اين مشکل راهکار ارائه دهد.

وي با بيان اينکه دولت بايد بدهي خود را به صندوق بدهد گفت: چندين پارامتر کنار هم بايد قرار بگيرد تا مشکلات حل شوند، تلاش خودمان را براي رفع اين مشکل خواهيم کرد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ بازنشستگان از نماينده‌هاي خود انتظار دارند که از آن‌ها حمايت کرده و دولت را ملزم به پرداخت حق و حقو‌شان کنند.

اميدواريم هر چه سريع‌تر مشکلات بازنشستگان رفع شود و بيش از اين اين انسان‌هاي شريف و زحمت‌کش شرمنده زن و بچه خود نشوند.

گزارش: فاطمه احمدي بني
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html